Artikel ‘Zilveren BOV decor voor Kees Warmoeskerken’

Het decorontwerp voor de musical Oliver! van Stichting BOV (2022) was voor de 25ste keer van de hand van Kees Warmoeskerken. Ter ere van deze mijlpaal schreef ik onderstaand artikel voor het programmaboekje van de musical.


Voor de musical Guys and Dolls (1996) ontwierp beeldend kunstenaar Kees Warmoeskerken zijn eerste decor voor de BOV. Het ontwerp voor het decor dat u zometeen gaat zien, is voor de 25ste keer van zijn hand. “Het blijft een uitdaging om het publiek te verrassen en mee te nemen in die wereld.”

Het is een zaterdagochtend in maart. In de grootste hal van decoropslag en -werkplaats Eventum zit Kees Warmoeskerken op zijn knieën op de grond. Onder hem een meterslang doek waarop één toren van de Londense Tower Bridge geschilderd is. Geconcentreerd, met een klein penseel in de hand, heeft Warmoeskerken zich letterlijk over het detailwerk gebogen – van dit doek tenminste. Het even grote doek naast hem met daarop een schets van de Big Ben verraadt dat er nog werk op hem wacht.

“Dit zijn de banieren voor Oliver!. Deze komen voordat de voorstelling begint vóór het theaterdoek in De Maagd te hangen”, legt Warmoeskerken uit. Puur historisch gezien klopt deze invulling overigens niet, bekent hij. De bouw van de Big Ben en Tower Bridge werd respectievelijk in 1859 en 1884 voltooid terwijl het verhaal van Oliver Twist zich afspeelt rond 1830. “Je wil overbrengen dat het stuk in Londen speelt; daar heb je herkenbare elementen voor nodig. Londen uit 1830 herkent niemand”.
De banieren vormen slechts een klein onderdeel van het enorme decor dat de decorploeg van de BOV voor Oliver! heeft gebouwd. Het ontwerp is voor de 25ste keer van de hand van Warmoeskerken. De totstandkoming van dit decor begint overigens bij de regisseur, destijds Diemer van Wijk. Met beeldmateriaal uit andere musicals met eenzelfde sfeer of stijl wordt gevisualiseerd wat globaal de ideeën qua decor per scène zijn. “Daar ga ik dan mee aan de slag en ik wijk altijd af. Zo eigenwijs ben ik”, vertelt Warmoeskerken lachend, terwijl hij een grote map vol met schetsen en tekeningen doorspit. “Als ontwerper ben ik ook verantwoordelijk voor de logistieke aspecten; waar zijn de looppaden, waar moeten trappen komen, waar is er ruimte om op en af te gaan”, legt hij uit.

De tekeningen van Warmoeskerken – die hij allemaal nog met de hand maakt (“Ik ben nog gewoon analoog”) – worden door Ad Bennaars, coördinator decorbouw van de BOV, omgezet in technische tekeningen waarmee de decorploeg gaat bouwen. Daarna is het werk van Warmoeskerken nog niet afgerond. “De eindafwerking komt weer op mijn bordje. De trappen moesten bijvoorbeeld een oude look hebben; dat soort dingen komen dan weer bij mij terecht”.

Hoewel het decor voor een groot gedeelte opgebouwd heeft gestaan in Eventum is het eindresultaat ook voor Warmoeskerken nog een verrassing. “Je wil toch zien hoe decor, spel, muziek en beleving bij elkaar komt. Het is dus wel spannend hoe dat in De Maagd eruit gaat komen te zien.”