De nieuwste technieken in een historische setting

Nick Franken (r) en Peter Janssen

Fotograaf en digital artist Nick Franken ontwikkelde voor de musical Oliver! van Stichting BOV (2022) vernieuwende 3D-animaties die in het decor werden geprojecteerd. Voor het programmaboekje, waarin onderstaand artikel werd opgenomen, interviewde ik Nick over dit bijzondere project.


Aan het toch al indrukwekkende decor voegt de BOV dit jaar een nieuwe dimensie toe: geprojecteerde 3D-animaties. Bij gebrek aan opdrachten benutte fotograaf en digital artist Nick Franken de coronaperiode om 3D-animatietechniek onder de knie te krijgen – en met succes. “Dit wordt in de theaterwereld nog niet veel toegepast, dus dat is wel heel tof.”

De 3D-animaties die u zometeen gaat zien zijn het resultaat van voortschrijdend inzicht, toeval en het talent van Franken. Animaties die u overigens nooit op deze manier zou hebben gezien als corona er niet was geweest en Oliver! gewoon in 2020 zou zijn opgevoerd.

Bij de productionele start van Oliver! in 2019, toen Franken werd ingeschakeld, was het namelijk de bedoeling om (bewerkte) foto’s te gaan projecteren. Om inspiratie op te doen en voor bepaalde scènes beeldmateriaal te schieten, vloog Franken naar Londen. Het ‘oude’ Londen dat hij zocht, had hij echter niet gevonden. “Zelfs de oude straten bevatten moderne elementen: lantaarnpalen, parkeermeters, asfalt… Dat was er toen (in de tijd van Oliver, begin 19e eeuw, red.) allemaal niet. Die beelden moest ik allemaal op de computer bewerken”, vertelt Franken.

Dat werk heeft hij nooit afgemaakt. Ons land raakte begin 2020 in de ban van corona en alle voorstellingen van Oliver! werden geannuleerd. Franken zag zijn opdrachten opdrogen en kwam uiteindelijk vier maanden zonder werk te zitten. Hij maakte van de nood een deugd en startte – om zich als digital artist verder te ontwikkelen – een opleiding 3D-animatie. “Toen Oliver! weer begon te lopen dacht ik: ik ga alle beelden die ik al heb gewoon opnieuw maken, maar dan in 3D.”

Uiteindelijk creëerde Franken zestien beelden die bij bepaalde scènes op de achterwand geprojecteerd gaan worden. Die beelden bevatten subtiele animaties en visuele effecten. “De animaties moeten bijdragen aan de sfeer, maar niet afleiden van het spel”, legt Franken uit. Alle beelden zijn volledig softwarematig gegenereerd (CGI), waarbij het Frankens computer minimaal een dag kostte om één beeld te renderen (het genereren van de definitieve digitale afbeelding). CGI (computer-generated imagery) wordt al veelvuldig toegepast bij het maken van speel- en animatiefilms, maar is in de theaterwereld nog geen gemeengoed. De techniek en aansturing van de projecties tijdens de voorstelling is in handen van Peter Janssen, waarmee Franken gedurende het project intensief heeft samengewerkt.

Naar schatting is Franken zo’n twee volledige werkmaanden bezig geweest met het maken van de animaties. “Als je iets doet – of het nu voor een amateurclub of een professionele is – je moet altijd alles eruit halen. Mijn dochter speelt mee in Oliver! en ik vind cultuur heel belangrijk. Bergen op Zoom heeft het zwaar op cultuurgebied door alle bezuinigingen – laat het juist daarom maar zien. Er zit veel talent hier. Een productie als deze toont aan hoeveel je met z’n allen kunt bereiken.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *